lauantai 23. elokuuta 2014

Äänetöntä agiliitoa

Tällä kertaa viime sunnuntain agi-treenien yhtenä harjoituksena oli äänetön ohjaus. Piitun kanssahan tämä on mulle tuttua, mutta Siirin kanssa en ole ikinä kokeillut pelkkiä käsimerkkejä. Sehän osaa esim istua ja tulla luokse samoilla merkeillä kuin Piitukin, mutta yleensä silti käytän myös äänikäskyä samalla. Oli kyllä mielenkiintoista… :)


Alkuun otettiin puomia ja keppejä. Puomi on Siirille jo helppo eikä se enää mieti sille menoa. Alastulossa tarkoitus oli saada koira irtoamaan namialustalle ja Siirihän lukitsi sen heti lähtiessään laskeutumaan eikä välittänyt mun himmailusta. Hyvä! Kepeillä mä oon tehnyt samoin kuin Piitulle eli omalla vartalolla "töninyt" sitä oikeisiin väleihin. Piitulle tämä toimii, mutta en ole aikaisemmin tajunnut, että Siiri ei tätä arvosta. Oon vaan ihmetellyt kun eka menee hyvin, mut sit vaan yritykset huononee. Harjoitella siis pitäisi puolikkailla kepeillä, jotta saadaan paljon onnistumisia ja nopeaa palkkausta sekä mun vartalon hallintaa… :D


Sitten tulikin se äänetön ohjaus… Otin alkuun istumisia käsimerkillä ilman ääntä yrittäen herätellä sitä tajuamaan mistä on kyse, mutta vaikka istuminen meni nappiin, radalla Siiri ei tajunnut miksi mä en sano mitään. Rata oli pitkähkö meille, mutta ei sisältänyt mitään outoa, vain hyppyjä, putkia ja A. Paikalleen sai käskyttää, mutta liikkeelle lähtö piti jo tehdä ilman ääntä. Siiri meni ihan ok, mutta oli selvästi hämmentynyt kun mitään ei kuulu. Pari kertaa jouduin uusimaan hyppyjä, kun se vaan tunki mun viereen kyselemään, että "sano nyt mitä tehdään". Pari hyppy-käskyä siis sain antaa ja siten päästiin rata ihan kunnialla läpi. Haastavaa mullekin vaikka oon toisaalta tähän tottunut Piitun kanssa.
Lopuksi mentiin nopeaa rataa, jossa oli hyppyjen, putkien ja A:n lisäksi keinu. Keinu on edelleen meillä ihan matalalla ja palkkasin sen jälkeen eikä Siiri sitä ihmetellyt vaan meni ihan reippaasti heiluvalle alustalle. Muutenkin viimeinen rata meni ihan hyvin ja olin kaiken kaikkiaan tyytyväinen treenien vireeseen ja fiilikseen. :)

Elokuun sateiden rummuttaessa ikkunaa, onkin hyvä ottaa rallytokon tehotreenit… sisätiloissa! :)

Viime päivien metsälenkeillä nappaamieni kuvien mukaan syksy tulee jo kovaa vauhtia. Siitä huolimatta toivotan ihanaa loppukesän tunnelmaa kaikille! :)

1 kommentti:

  1. Noi erilaiset teemat treeneissä on kivoja! Hassua, miten erilailla koirat reagoi. Meillä menee koirat, vaikka olisikin hiljaakin, mutta se on itselle aika vaikeeta :D Kauniita luontokuvia.

    VastaaPoista